We are looking for a Sales Manager to work in Täby/Stockholm, Sweden

Kiilto Oy grundades 1919 och är ett finskt familjeföretag som utvecklar, tillverkar och marknadsför lim samt relaterade produkter och system för byggbranschen och industrin.  Kiilto Oy omsätter idag 124 miljoner Euros, inkluderat internationella dotterbolag.

Kiilto Oy äger de båda svenska verksamheterna Kiilto AB och TM Progress AB. För att kunna erbjuda kunderna en bredare portfölj och mer omfattande lösningar pågår en sammanslagning av dessa bolag. Under slutet av 2020 kommer ett gemensamt juridiskt bolag att bildas under namnet Kiilto AB.

Vi söker nu en försäljningschef till det nya bolaget.

Försäljningschefen kommer att ha det övergripande ansvaret för produktförsäljning inom bygg och industri. Huvudfokus blir försäljning mot byggbranschen samt industrikunder, direkt och via återförsäljare. Försäljningschefen kommer att ha personalansvar för 9 säljare och kommer själv att ansvara för några av de större avtalen med viktiga återförsäljarkedjor och industrikunder. Försäljningschefen ingår i ledningsgruppen och rapporterar till VD. Placeringsort är på kontoret i Täby/Stockholm. Resor i tjänsten förekommer.

Ansvarsområden

Försäljningschefen har helhetsansvaret för att utveckla affären inom produktförsäljning mot bygg och industri. Med kunden i fokus förväntas försäljningschefen, tillsammans med gruppen, driva Kiiltos erbjudande mot kunder med målet att öka antalet kunder, omsättning och resultat. Övriga ansvarsområden:

• Utifrån affärsplanen leda det dagliga arbetet och säkerställer att de övergripande affärs- och aktivitetsmålen uppnås.

• Engagerat och dynamiskt leda och coacha en grupp vars huvuduppgift är att säkerställa att Kiilto ska vara det självklara valet av leverantör.
  • Ansvara över viktiga ramavtal större återförsäljare inom bygg och industri.
  • Utveckla verksamheten och tillsammans med gruppen på ett kreativt sätt hitta nya affärsmöjligheter och vägar till ökad affärsnytta för kund.
  • Ansvara för att utveckla och främja både affärsmässigheten och kompetensen i säljorganisationen.
  • I ledningsgruppen aktivt bidra till att företaget når sina övergripande målsättningar.
  • Övriga ansvarsområden som ingår i chefskapet såsom ekonomi och resultat, administration och organisation, lönesättning och utveckling av verksamhet och personal, information och förhandlingar, arbetsmiljö, diskrimineringsfrågor och personalsociala frågor.

Erfarenhet och kunskap

• Du har erfarenhet av försäljning inom byggsektorn och av att arbeta mot-, med eller inom de större återförsäljarna.

• Har du produktkännedom/erfarenhet inom golv eller våtrum är det meriterande.
  • Du har erfarenhet av förhandlingar och avtal.
  • Du har ledarerfarenhet.
  • Erfarenhet av förändringsledning är meriterande
  • Du kommunicerar obehindrat, såväl muntligt som skriftligt, på både svenska och engelska.

Personliga egenskaper

• Du drivs av att göra affärer och uppskattar resan mot målet, oavsett om det handlar om att ta hem ett avtal eller långsiktigt utveckla en marknad.

• Du har förmågan att engagera din omgivning och du är en duktig ledare och kommunikatör som inspirerar dina medarbetare till att tänka kreativt.
  • Du är bra på att ge förutsättningar och ramar och lämnar ansvaret för att lösa uppgiften till dina medarbetare.
  • Du lyckas i din roll genom din förmåga att vara en god lyssnare samt skapa förtroende och tillit i det personliga mötet.
  • Du har lätt för att uppfatta signaler i omgivningen, analysera situationer och du är orädd för att ta beslut.
  • Du uppskattar förändringar och är gärna själv aktiv i arbetet med att utveckla organisationer och kulturer.
  • Du tycker om att arbeta självständigt, strukturerat och resultatorienterat för att nå uppsatta mål.
  • Du uppskattar att arbeta i en prestigelös och lösningsorienterad organisation där glädje och tillväxt är en naturlig del av vardagen.

Kiilto är ett framgångsrikt och välkänt företag med gott renommé och lång historik. Företaget befinner sig i en mycket spännande fas då två bolag slås samman till ett och du kommer att vara en viktig spelare i arbetet med att genomdriva denna förändringsprocess. Det finns en stor tillväxtpotential inom det affärsområde du kommer att ansvara för och du kommer till stora delar att få sätta din egen prägel på den nya grupp som du leder. Som försäljningschef på Kiilto blir du en del av en internationell koncern och får därmed på sikt även goda möjligheter till utveckling.

Ansökan

Har du frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Helen Hafström på 0730 350 221 eller helen.hafstrom@asearch.se

Intervjuer sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!