Kiillosta Pohjoismaiden johtava hygieniaratkaisujen toimittaja – ostaa CCS Healthcare Holding AB:n osakkeet

100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Kiilto on ostanut ruotsalaisen CCS Healthcare Holding AB:n koko osakekannan 1.3.2019. Kiilto saavuttaa yritysoston myötä käsi- ja pintadesinfektioratkaisujen markkinajohtajan aseman myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Kiilto on vuonna 1919 perustettu suomalainen perheyritys, joka rakentaa kestävää tulevaisuutta ja luo hyvinvointia puhtaudesta, ihmiset ja ympäristön huomioiden. Kemianteollisuuden ratkaisuja kehittävä, valmistava ja markkinoiva Kiilto toimii neljällä toimialalla: rakentaminen, teollisuuden kiinnitys- ja hygieniaratkaisut, ammattipuhtaus ja -hygienia sekä kuluttajatuotteet. Vuonna 2018 Kiilto toimi omien tytäryhtiöidensä kautta yhdeksässä maassa ja työllisti yhteensä noin 800 henkilöä. Viime vuonna Kiillon liikevaihto oli noin 165 miljoonaa euroa. Kiillon toiminnan ydinajatuksia ovat ympäristöjohtajuus, läheisyys ja sitoutuminen tulevaisuuteen.

CCS Healthcare Holding AB on Pohjoismaiden johtava hygienia- ja ensiapuvälineiden valmistaja ja jakelija. Yhtiön historia ulottuu vuoteen 1860. Toiminta jakautuu kahteen liiketoiminta-alueeseen: hygienia työpaikoilla ja turvallisuus työpaikoilla. Heidän tunnetuimpia brändejään ovat Dax, Plum, Antibac, QuickFix ja QuickSafe. CCS Healthcare Holding AB:n liikevaihto oli viime vuonna noin 41 miljoonaa euroa. Osakkeiden myyjinä ovat ruotsalainen pääomasijoittaja Segulah ja toimiva johto.

”Olemme olleet todella tyytyväisiä siihen, miten CCS Healthcaren toimintaa on kehitetty nykyisen johdon toimesta. Olemme vakuuttuneita, että Kiilto uutena omistajana vahvistaa entisestään CCS Healthcaren asemaa Pohjoismaiden ja Euroopan markkinoilla”, Segulah Advisor AB:n hallituksen puheenjohtaja Sebastian Ehrnrooth toteaa.

Uusille markkinoille

CCS Healthcare Holding AB tulee yrityskaupassa osaksi KiiltoClean Groupia. KiiltoCleanin missio Hyvinvointia puhtaudesta puhuttelee myös CCS Healthcaren nykyistä asiakaskuntaa. Kaupan myötä Kiillon puhtaus- ja hygienialiiketoiminnan liikevaihdosta yli puolet tulee jatkossa Suomen ulkopuolelta.

”Tämä yritysosto tukee vahvaa kasvutavoitettamme ja vahvistaa asemaamme kansainvälisenä puhtaus- ja hygieniaratkaisujen toimittajana nykyisten toiminta-alueidemme Suomen, Baltian ja Venäjän lisäksi myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa”, kertoo KiiltoClean Groupin toimitusjohtaja Kari Laakso innostuneesti.

Yhteiseltä pohjalta on hyvä rakentaa kasvua

Yhtiöiden toiminnassa on paljon yhteisiä piirteitä: vahva asiantuntijuuden arvostus, korkea laatu, asiakasymmärrys ja kestävä kehitys. Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki on tuttu näky molempien yhtiöiden tuotepakkauksissa.

”CCS Healthcare on viime vuosina kehittänyt toimintaansa merkittävästi ja olemme päässeet hyvään kasvuun. Yhdistyminen Kiillon kanssa antaa merkittävää lisäpontta tulevaisuuden kasvusuunnitelmiin”, CCS Healthcare Holding AB:n toimitusjohtaja Dario Aganovic toteaa.

Molemmissa yhtiöissä ymmärretään hyvin asiakkaan merkitys kaiken toiminnan perustana. Kiillon tavoitteena on olla paikallisesti paras toimija ja alansa ammattilaisten halutuin kumppani. Yksi Kiillon toiminnan kantavia periaatteita on ”Asiakas on kuningas”.

”Asiakas on kuningas myös toimintojemme yhdistämisessä. Pystymme tarjoamaan CCS Healthcaren nykyisille asiakkaille jatkossa aiempaa laajemmin erilaisia puhtaus- ja hygieniaratkaisuja. Vahvat tuotebrändit laajentavat hyvin paikallista kokonaistarjoamaa ja Tanskan Assensissa sijaitseva nykyaikainen tuotantolaitos täydentää puolestaan mainiosti valmistuskapasiteettiamme. Asiakkaat ovat tämän yrityskaupan suurimpia voittajia”, summaa Laakso.