Tropiikki liikenneympyrässä? – näin syntyi ”Paratiisisaari”

Liikenneympyröiden keskisaarekkeissa on perinteisesti nähty katukivetyksen ohella satunnaisia kukkaistutuksia. Palmupuiden istuttaminen on ainakin pohjoisissa sääolosuhteissa harvinaisempaa, mutta ei enää ennenkuulumatonta – tavallaan. Katseita kääntävän trooppisen ilmestyksen takana on tunnettu kuvanveistäjä Villu Jaanisoo.

Kuin eristyneinä kaupunkiympäristössä, palmut seisovat jylhästi omalla saarellaan, liikenneympyrän keskiössä. Tuuli ja ohikulkevat autot tuovat ilmavirtaa tullessaan, mutta valtavat kymmenmetriset palmut eivät kumisesta olemuksestaan huolimatta juuri heilahtele – niiden rungot ovat vankkaa, asfalttiviidakkoon sopeutuvaa laatua.

Paratiisisaari-taideteoksen tekijä on kuvanveistäjä ja kuvataideakatemian professori Villu Jaanisoo, joka tunnetaan näyttävistä, usein kierrätysmateriaaleja hyödyntävistä taideteoksistaan.

”Idea palmuista on ollut mielessä jo vuosia. Ideat taiteeseeni, toisinaan ne vain tulevat jostain. Mistäkö? Kenties jostain tyhjyydestä”, Jaanisoo pohtii.

Teoksen tukijana toimi Kiilto, suomalainen perheyritys, jolle taiteen tukeminen on ollut luontevaa jo pitkään. Se näkyy myös yrityksen eri toimipisteissä esiintyvistä useista taideteoksista. Kiilto piti Jaanisoon palmujen ideasta.

”Jaanisoon kanssa olemme hyvää yhteistyötä tehneet aiemminkin, esimerkiksi viime syksynä järjestetyssä Kuvataideakatemian taidekilpailussa, josta päätyi lopuksi 15 taideteosta Kiillon toimipisteisiin eri toimintamaihin”, kertoo Kiillon liiketoiminnan kehitysjohtaja Ville Solja.

Teos havahduttaa ja saa merkityksiä

Paratiisisaari-teos keskellä tavanomaista kaupunkimaisemaa pysäyttää ja herättää kysymyksiä. Yksi sen teemoista onkin havahduttaa ajattelemaan ympäristöä, joka koskettaa meitä jokaista. Ympäristön huomioiminen on myös teosta tukeneen Kiillon toiminnassa tärkeä arvo.

”Kiilto haluaa olla oman alansa ympäristöjohtaja. Osana vastuullista sekä pitkäjänteistä toimintaamme ympäristön huomioiminen on meille tärkeää. Jaanisoon teoksessa nähtävä ympäristöteema ja kierrätysmateriaalien käyttäminen puhutteli meitä”, Solja kertoo.

Teoksesta voi tulkita kuvauksen esimerkiksi koko maapalloa koskevan ilmastonmuutoksen uhkaavista seurauksista: tieverkko voidaan nähdä merenpinnan nousuna, joka on vallannut pinta-alaa niin, että jäljellä on enää muutama palmu pienellä saarella.

”Pidän tästä tulkinnasta, sillä juuri näin sen voi nähdä. Lopulta taide jää elämään, saa merkityksiä, ja ihmiset sanovat mielipiteitään”, Jaanisoo kuvailee.

”Teen kuitenkin yksinkertaista taidetta, jota on helppo ymmärtää. Teosta tehdessäni eräskin ohikulkija kävi kertomassa, että tämähän on aivan kuin jokin keidas”, Jaanisoo jatkaa.

Teoksen materiaalivalinta, käytöstä poistuneet autonrenkaat, tukee kokonaisvaltaista ympäristöteemaa. Renkaat saivat nyt kokonaan uuden käyttötarkoituksen ja jatkavat elämäänsä osana taideteosta.

”Haastavinta teoksessa oli juuri materiaali, renkaat. Olen käyttänyt renkaita teoksissa aiemminkin, ja todennut useasti, että enää en käytä. Jostain syystä olen niihin kuitenkin palannut, ja tähän teokseen ne sopivatkin hyvin. Raskas materiaali se on, palmunlehvien tekemiseen meni pari viikkoa”, Jaanisoo kertoo.

Taideteos pitkän yhteistyön tulos

Taidetta on näkyvästi esillä Kiillon Lempäälän toimipisteessä, joten ei ole ihme, että juuri Lempäälässä käydyissä keskusteluissa nousi ajatus taiteen tuomisesta myös Kiillon porttien ulkopuolelle.

”Idea liikenneympyrän elävöittämisestä tuli esille jo muutama vuosi sitten, kun Lempäälän kunnanjohtaja Heidi Rämö vieraili Kiillolla, ja ihasteli esillä ollutta taidetta. Myöhempien keskusteluiden myötä pääsimme kunnan kanssa suunnitteluasteelle, ja Jaanisoo liittyi mukaan projektiin”, Solja kertoo

”Olemme erittäin otettuja siitä, että Kiilto yhtenä kunnan suurimmista työnantajista halusi tukea liikenneympyrän elävöittämistä taideteoksella Lempäälässä. Teoksesta on varmasti iloa kuntalaisille ja lukuisille ohikulkijoille”, kertoo Lempäälän kunnanjohtaja Heidi Rämö.

Ville Solja kiittää teoksen toista tukijaa, perustuksista vastannutta Lempäälän kuntaa hyvästä yhteistyöstä.

”Tässä projektissa oli monta liikkuvaa palasta, joten kaikkien osapuolten saumaton yhteistyö oli tärkeää”, Solja toteaa.

Taiteilija Jaanisoo oli teoksen valmistumisen häämöttäessä enemmän kuin tyytyväinen: ”Tämä on ehkä paras teokseni tähän asti”.

Paikan päällä teosta pääsee ihailemaan sijaintipaikassaan Lempäälässä, Sääksjärven kiertoliittymässä (Tampereentie 430). Kiertoliittymän välittömässä läheisyydessä on pysäköintipaikkoja, ja teosta voi katsella turvallisesti kiertoliittymän viereisiltä jalkakäytäviltä.

Millainen on sinun paratiisisaaresi? Osallistu Paratiisi-kuvakilpailuun tästä!